Okostelefon-suli foglalkozások a szenior korosztálynak

Írta: Szilassi Andrea

2019 telének végén Tatabánya-Kertvárosban, áprilisban Mocsán, a Községi Könyvtárban, majd májusban Tokodon, szintén a könyvtárban, végül június-júliusban Tatabánya-Óvárosban is sor került egy kétszer kétórás foglalkozásra, amely az okostelefon-használat jobb és komplexebb megismerését tűzte ki célul.

Habár elmondhatjuk, hogy az egy főre eső okostelefonok számát illetően jól áll országunk, ugyanakkor az idősebb korosztály számára elkél a segítség. A programot előzetes regisztráció előzte meg. Örömünkre szolgált, hogy az előzetesen bejelentkezett résztvevők túlnyomó része mindkét alkalommal megjelent. (Nem kis dolog ez vidéken, amikor már zajlik a kerti munkák időszaka.)

Első alkalommal a nyomtatott ismeretanyag nagyobbik részét tekintettük át, és beszélgetésekre került sor. Nem utolsó sorban pedig ismerkedtünk a telefonok sajátosságaival, különbözőségeivel. Végeztünk néhány gyakorlati feladatot is, melynek során megismerhettek pár hasznos applikációt. Például kipróbáltuk a Microsoft Office Lens telefonos szkennelő alkalmazást, amellyel iratokat, dokumentumokat lehet digitalizálni úgy, hogy az app korrigálja a látványt: eltünteti a perspektivikus torzulásokat, továbbá levágja a fölösleges részeket a képről. Házi feladatot is kaptak a résztvevők. Ezek egyike volt, hogy keressék meg az instrukciók alapján saját készülékük részletes felhasználói kézikönyvét. Voltak persze ennél izgalmasabb feladatok is, például a SKIL Barkácssuli alkalmazás használatával kapcsolatosan: terasz, madárodú, lombkunyhó építésével és homokozó kialakításával kapcsolatosan.

A második alkalommal a fontos dolgok ismétlése, a beszélgetések és a gyakorlati tevékenységek domináltak. Megtehettük, hiszen felkészültebbek voltak már a résztvevők. Meglepődve szembesültek azzal, hogy a különböző készülékeken más-más úton lehet eljutni bizonyos beállításokig, amit alapvetően az operációs rendszerek különbözősége okoz, kisebb részben pedig a készülékek fajtája. Sor került még a feladatgyűjteményben kiemelt applikációk bemutatására is, továbbá a YouTube csatorna használatára is kitekintettünk. Érdemes volt e témára is kitérni, hiszen számítógépen, tableten, okostelefonon és okostévén is jelen van a csatorna appja. A felszínen látható tartalom ugyanakkor csak a jéghegy csúcsa, némi jártasság szükséges az eredményes kereséshez.

2019. május 15-én és 22-én a tokodi érdeklődők számára tartottam hasonló foglalkozásokat. Remek hangulatban zajlott mindkét esemény. Befejezésképpen a mesterséges intelligenciát dolgoztattuk (Google hangos kereséssel). Elismeréssel adóztunk a kapott találatoknak, mivel igazán releváns információkat tárt elénk a telefonon, beleértve például azt is, hogy egy adott időpontban nyitva van-e az intézmény. Időnként pedig jót derültünk. Kiderült, hogy a mikrofon nagyon érzékeny, tehát kitűnően hall. A Google Assistant pedig villámgyors. Bármilyen halk kifejezésre azonnal rákeres, és anyagot szolgáltat. Akár egy „Mit is mondjak..” kezdetű mondattöredék kapcsán is. Amikor pedig valaki csöndben ülve töprengett, mit is mondjon hangos keresés gyanánt, okostelefonjának digitális asszisztense akkor is rákeresett azokra a szófoszlányokra, amelyeket a környezetből hallott.

A mocsai mellett a tokodi társaság is lelkes, tanulásra fogékony, szorgalmas csapat volt. Sokat tanultak a két foglalkozás és az otthoni feladatok következtében. Nyilvánvalóvá vált az is számomra, hogy még ez a negyedik verziójú tanfolyami segédanyag sem az utolsó, mert mindig kiderül a foglalkozásokon, hogy milyen egyéb dolgokat kellene még tisztázni, írásba foglalni a jegyzetben.
Július 3-án véget ért az idei negyedik Okostelefon-suli, ezúttal Tatabányán, a JAMK Népház Úti Fiókkönyvtárában. Remek hangulatban, inspiráló közegben okosodtunk mindannyian. (Ahány résztvevő, szinte annyi féle telefon.) Élmény volt nekem is!

A felmerülő igények alapján úgy gondoljuk, hogy érdemes lenne megpróbálkozni egy tisztán online, távoktatásos képzéssel is e témakörben. Leginkább azért, mert nem minden érdeklődő ért rá az adott időpontokban, ugyanakkor vannak olyanok is, akik nehezen mozdulnak ki otthonról, de a számítógépet biztonsággal tudják kezelni. Rövidesen elkészül ez a Moodle rendszerű távoktatási felület az eddigi ismeretanyag felhasználásával. Érdeklődéssel várom, vajon beválik-e erre a célra. Persze bizonyára szükséges lesz személyes konzultáció is annak érdekében, hogy a saját készülékükre vonatkozó egyedi problémákat tisztázni lehessen. Erre azonban lehetőséget kínál a keddi napokon tartott tanácsadói napom a könyvtárban.

 

Hozzászólás